Přeskočit na hlavní obsah

"Kontroverzní" novela ZZVZ zastavena

Už je to nějaký čas, co se mediální scénou prohnala kauza zastavené novely ZZVZ. Země se pomalu vyrovnávala s dozvuky kompletního uzavření při pandemii COVID - 19 a do sněmovny v režimu legislativní nouze přistála novela, která by umožnila při některých variantách jednacího řízení bez uveřejnění uzavřít smlouvu s dodavatelem bez nutnosti požadovat základní a profesní kvalifikaci. Tedy v krajním případě úplně napřímo. 

Nechme stranou některá chybná prohlášení, především ze strany představitelů nevládních organizací. Celá kauze dle mého názoru odhalila hlubší problém veřejných zakázek v České republice. Pořád klademe větší důraz na proces, než na samotný nákup.

HD wallpaper: papers, projects, documents, documentation, robot ...

Cílem novely bylo odstranit zbytečnou byrokracii (tedy šoupání papírů, jen v digitální podobě) na místě, kde to není zcela potřeba. Fakt, že dodavatel dodá všechny papíry ještě neznamená, že se děje něco nezákonného, nebo špatného. A jak poznamenala jedna moje kamarádka - pokud chce někdo podvádět, tak papíry jsou to jediné, co má podvodník v pořádku. 

Novela vůbec neznamenala, že mají dodavatelé rezignovat na nákup od spolehlivých dodavatelů, jen nevyžadovala, aby dodavatelé museli doklady předkládat v množství a formě stanovené zákonem pro nadlimitní režim. Namísto konkrétních dokladů například stačila reference, nebo čestné prohlášení - mimochodem, princip, který se uplatňuje i v nové směrnici pro VZMR. 

Z mého pohledu tento nápad není vůbec špatný. Zadavatelé by museli u nákupů více přemýšlet o tom, od koho nakupují. Zákon - tedy papíry by to neudělali za ně. Nakupuje zadavatel od dodavatele, kterého nezná? Pak je namístě důkladnější ověření. 

Vlna nevole, která se proti novele zvadle a nakonec vedla k jejímu stažení jednoznačně ukazuje, že tak daleko, abychom přenesli odpovědnost za nákup na zadavatele ještě nejsme. Takže zadavatelé a dodavatelé budou mít hotovo předložením štosu byrokratických potvrzení a dokumentů. O kvalitě nákupů, nebo serióznost dodavatele to nevypovídá vůbec nic. Nákup v souladu s pravidly zákona je nutnou, nikoliv dostačující podmínkou úspěchu. 

O tomto tématu jsem mluvil i pro ČT24. Padala mi rouška, takže zábavnost je zaručena i přes nudnost tématu. Na záznam se můžete kouknout zde: https://www.youtube.com/watch?v=Zn6fyd_Mdyg 


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Žádost o vysvětlení zadávací dokumentace - má smysl ji dávat místo námitek?

K sepsání dnešního blogu mne inspirovala častá situace, se kterou se v zadávacích řízeních potkávám. Dodavatelé shledají, že v zadávacích podmínkách není něco v pořádku. A rozhodnou se podat žádost o vysvětlení zadávací dokumentace, která v podstatě obsahuje argumentaci spíše jako námitky. Když jsem se nad touto taktikou, na kterou se mne mimochodem občas ptáte i na školeních, zamýšlel, rozhodl jsem se, že by bylo dobré se o tom rozepsat trochu více.  V prvé řadě je nutné si říci, že rozporování zadávacích podmínek je zcela legitimní. Zadavatelé mohou být naštvaní a mít pocit, že jim zakázku sabotujete, ale pokud jim jde opravdu o zadání zakázky v souladu se zákonem, vždy se nad případnými dotazy zamyslí a můžete jim takto pomoci odhalit chybu v zadání, která třeba ani nebyla úmyslná.  Jde však o to, jakou metodu zvolit. Pokud se bavíme o žádosti o vysvětlení zadávací dokumentace, musí mít dodavatel vždy na paměti, k čemu tento institut slouží. Tedy k vysvětlení zadávací dokum...

Jaké požadavky si zadavatel ještě obhájí?

Otázka v nadpisu trápí snad každého, kdy někdy pracoval na nějaké veřejné zakázce. Jaký požadavek je ještě obhajitelný a jaký už pro zadavatele bude znamenat zrušení řízení či pokutu?  V nedávné době Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal rozhodnutí, ve kterém tuto záhadu starou jako veřejné zadávání samo trochu poodkrývá. V nedávné době se nám totiž pro zadavatele povedlo vyhrát velmi zajímavý spor před ÚOHS, který se v odůvodnění rozhodnutí rozhodl definovat obecné pravidla pro posuzování přiměřenosti požadavků zadavatele. V předmětném řízení jsme zakázku administrovali (konkrétně Katka Koláčková) a já poskytoval odbornou pomoc v samotném řízení před úřadem.  Navrhovatel napadal stanovení technických požadavků na předmět plnění. Zadavateli se však povedlo jím stanovené požadavky obhájit. Úřad výslovně konstatoval, že krom zásady zákazu diskriminace je nutné při posuzování oprávněnosti požadavků zadavatele vycházet i z ustanovení § 36 dost. 1 ZZVZ, tedy že stanovené požad...

Netransparentní veřejné zakázky malého rozsahu

Dnešní blog bude znovu drobnou terapií. Za poslední dobu se na mne stále častěji obrací klienti, kteří se cítí být poškozeni postupem zadavatele. Do telefonu popisují šílené postupy zadavatelů a když následně zašlou podklady, ukáží se dvě věci: postup zadavatele byl opravdu šílený a jedná se o veřejnou zakázku malého rozsahu.  ilustrační obrázek - můj výraz po přečtení zadávacích podmínek u některých VZMR Klienta tedy informuji, že se tím nedá nic dělat. Většinou je odpovědí rezignace a potvrzení dojmu, že veřejné zakázky jsou žumpa, které se slušné firmy neúčastní. Každý takový klient je pro mne vždycky velkým zklamáním, ale moje přesvědčování, že obchodování se státem není jen pro otrlé, je spíše trapnou útěchou. Vracíme se totiž k tomu, že postup zadavatele byl naprosto šílený. A že proti němu nejde nic dělat. Neinformovat dodavatele o výběru a na jeho urgenci zaslat sdělení, že zakázka byla přidělena jiné nabídce bez dalšího odůvodnění? Žádný problém. Vyřadit dodavatele, který ...