Dnešní blog bude znovu drobnou terapií. Za poslední dobu se na mne stále častěji obrací klienti, kteří se cítí být poškozeni postupem zadavatele. Do telefonu popisují šílené postupy zadavatelů a když následně zašlou podklady, ukáží se dvě věci: postup zadavatele byl opravdu šílený a jedná se o veřejnou zakázku malého rozsahu.
ilustrační obrázek - můj výraz po přečtení zadávacích podmínek u některých VZMR
Klienta tedy informuji, že se tím nedá nic dělat. Většinou je odpovědí rezignace a potvrzení dojmu, že veřejné zakázky jsou žumpa, které se slušné firmy neúčastní. Každý takový klient je pro mne vždycky velkým zklamáním, ale moje přesvědčování, že obchodování se státem není jen pro otrlé, je spíše trapnou útěchou. Vracíme se totiž k tomu, že postup zadavatele byl naprosto šílený. A že proti němu nejde nic dělat.
Neinformovat dodavatele o výběru a na jeho urgenci zaslat sdělení, že zakázka byla přidělena jiné nabídce bez dalšího odůvodnění? Žádný problém.
Vyřadit dodavatele, který evidentně splňuje technické parametry a do nabídky doložil potvrzení výrobce, že dodávka je speciálně upravena pro potřeba této poptávky, s odůvodněním, že na internetu výrobek nejde nalézt? Ale beze všeho.
To jsou jen dva z případů, které jsem řešil za posledních několik týdnů. A ani s jedním se nedá nic dělat. Zakázky nejsou hrazeny z dotací a jedná se o VZMR. Jakákoliv obrana je marná.
Proto bych chtěl apelovat na zadavatele. Pokud budete jednat s dodavateli férově a transparentně, vrátí se vám to v podobě kvalitní spolupráce na které vždy vyděláte. Jednejte s dodavateli transparentně a férově. Například jen jednoduché oznámení, kdo a proč vyhrál vás nestojí žádné úsilí navíc a je to první krok k tomu, aby vás vaši partneři ze soukromého sektoru začali brát vážně.
Pokud hledáte inspiraci pro nastavení směrnice k VZMR, zhruba před rokem jsem se zde na blogu věnoval metodice k zadávání VZMR, která vznikla ve spolupráci s MMR a nevládními organizacemi.
Komentáře
Okomentovat
Děkujeme za Váš komentář, čeká na schválení.