Přeskočit na hlavní obsah

Jaký byl rok 2019 ve veřejných zakázkách

Vážení čtenáři, vítám vás na našem blogu. V novém roce 2020 pro vás máme nachystáno spoustu novinek, kterými vás chceme více vtáhnout do děje ve veřejných zakázkách. V našem úžasném oboru se pořád něco děje, pořád je co objevovat. Tým právníků OTIDEA a všech, kdo se starají o náš elektronický nástroj s vámi budou ještě v těsnějším kontaktu. Těšte se!
Než ale poodhalíme některé naše novinky, je dobré si na začátku trochu zrekapitulovat, co nás v roce 2019 potkalo. A že to byl vzrušující rok! Zde je můj výběr toho nejzajímavějšího.
Elektronizace v plném proudu
Na podzim 2018 začala platit povinná elektronizace ve veřejných zakázkách. Začátek roku byl tedy ve znamení těchto změn. Všichni jsme se prali s elektronickými nabídkami, podpisy a certifikáty. Jak podepisovat smlouvy, jak pracovat v elektronickém nástroji, jak podávat nabídky? Jak pro zadavatele, tak pro dodavatele se jednalo o největší změnu v dosavadní práci. Věříme však, že hrany jsou již obroušeny.
Zemětřesení na ÚOHS 
7. 3. provedla policie velký zátah v bodově Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a v sídle dalších firem, například u společnosti Kapsch. Zátah se týkal podezření na korupci při řešení sporu o zakázku na výběr mýta. Mýto pak dominovalo zprávám po celý rok a celá věc stále není uzavřena. Uvidíme, jaký vývoj nás čeká v roce 2020.
Narozeniny OTIDEA a výroční konference
Po klidném létě nás čekala radostná událost. OTIDEA oslavila 15 let na trhu. Už 15 let jsme tu s vámi a pomáháme vám řešit vaše problémy ve veřejných zakázkách. Pořádná oslava se konala na jubilejním 10. ročníku naší konference v hotelu Abassador v Praze. Ústřední motto konference bylo „Zažili jsme již vše?“. A myslím, že rok 2020 ukáže, že rozhodně ne.
eBF – Ostrava centrem zakázkového světa
V listopadu se celý zakázkový svět potkal v Ostravě. Na konferenci eBF se potkávají odborníci nejen z Čech, ale z celého světa, lidé z veřejných institucí, ale i nákupčí ze soukromého sektoru. Nikde jinde nepotkáte takovou koncentraci lidí, pro které je procurement životním posláním. Katka Koláčková zde předávala svoje zkušenosti s předběžnými tržními konzultacemi a já se účastnil spolu s Jarem Lexou ze slovenského UVO a Majou Kuhar z Charvatské Státní komise pro dohled nad postupy při zadávání veřejných zakázek panelu o obstrukčním jednání dodavatelů. Ostrava!!! žije, příští rok se zde určitě potkáme znovu.
Zrušení poplatku za podání podnětu k ÚOHS
Konec roku byl ve znamení dvou významných událostí. První bylo rozhodnutí Ústavního soudu, který zrušil jako neústavní poplatek 10 000 Kč za podání podnětu k ÚOHS. Úřad tak bude znovu řešit podněty zdarma, což přivítaly nadšeně především všechny protikorupční nevládní organizace. K rozhodnutí Ústavního soudu se určitě ještě v brzké době vrátím, jak zde na blogu, tak na stránkách odborného tisku.
Chystaná novela
A druhá zásadní událost konce roku byla chystaná novela zákona o zadávání veřejných zakázek z pera MMR. Novela právě teď dostává jasnějších obrysů a uvidíme, co na nás na MMR a v Parlamentu nakonec nachystají. Podrobnosti budeme bedlivě sledovat a určitě vás budeme informovat, například o tom, co nového přinesla naše pracovní snídaně s poradcem ministryně Pavlem Hermanem.

Uf, když se ohlédnu, byl to vlastně docela hektický rok. A teď s chutí na rok nový!

Miroslav Knob

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Konverze a zahraniční dokumenty: Jak se na poště nezbláznit

Pokud jste již někdy pokoušeli provést autorizovanou konverzi u dokumentů zahraničního dodavatele - gratuluji - vítejte do klubu zoufalců. Já se této kratochvíli právě věnuji a tento blog je tedy formou terapie.  ilustrační obrázek - já po návštěvě pošty Na všech školeních i u klientů pořád říkám, že elektronizace ve veřejných zakázkách funguje velmi dobře. S jednou jedinou výjimkou - pokud máte vybraného dodavatele ze zahraniční. V poslední fázi zadávacího řízení - tedy dokládání originálů dokladů ke kvalifikaci před podpisem smlouvy - nastávají nepříjemné komplikace. Pojďme se na ně podívat blíže.  Prvním problémem je samotná elektronická komunikace. Předpokládá totiž, že dodavatel je schopen dokumenty pořídit ve formě elektronického originálu, nebo je autorizovaně konvertovat. Ani jedna z forem není v zahraničí běžná. Některé dokumenty elektronicky jsou (často výpisy z obchodního rejstříku, například v Německu, nebo ve Španělsku), ale bývá problém, že jejich podoba není stejná, jako

Netransparentní veřejné zakázky malého rozsahu

Dnešní blog bude znovu drobnou terapií. Za poslední dobu se na mne stále častěji obrací klienti, kteří se cítí být poškozeni postupem zadavatele. Do telefonu popisují šílené postupy zadavatelů a když následně zašlou podklady, ukáží se dvě věci: postup zadavatele byl opravdu šílený a jedná se o veřejnou zakázku malého rozsahu.  ilustrační obrázek - můj výraz po přečtení zadávacích podmínek u některých VZMR Klienta tedy informuji, že se tím nedá nic dělat. Většinou je odpovědí rezignace a potvrzení dojmu, že veřejné zakázky jsou žumpa, které se slušné firmy neúčastní. Každý takový klient je pro mne vždycky velkým zklamáním, ale moje přesvědčování, že obchodování se státem není jen pro otrlé, je spíše trapnou útěchou. Vracíme se totiž k tomu, že postup zadavatele byl naprosto šílený. A že proti němu nejde nic dělat. Neinformovat dodavatele o výběru a na jeho urgenci zaslat sdělení, že zakázka byla přidělena jiné nabídce bez dalšího odůvodnění? Žádný problém. Vyřadit dodavatele, který evid

Žádost o vysvětlení zadávací dokumentace - má smysl ji dávat místo námitek?

K sepsání dnešního blogu mne inspirovala častá situace, se kterou se v zadávacích řízeních potkávám. Dodavatelé shledají, že v zadávacích podmínkách není něco v pořádku. A rozhodnou se podat žádost o vysvětlení zadávací dokumentace, která v podstatě obsahuje argumentaci spíše jako námitky. Když jsem se nad touto taktikou, na kterou se mne mimochodem občas ptáte i na školeních, zamýšlel, rozhodl jsem se, že by bylo dobré se o tom rozepsat trochu více.  V prvé řadě je nutné si říci, že rozporování zadávacích podmínek je zcela legitimní. Zadavatelé mohou být naštvaní a mít pocit, že jim zakázku sabotujete, ale pokud jim jde opravdu o zadání zakázky v souladu se zákonem, vždy se nad případnými dotazy zamyslí a můžete jim takto pomoci odhalit chybu v zadání, která třeba ani nebyla úmyslná.  Jde však o to, jakou metodu zvolit. Pokud se bavíme o žádosti o vysvětlení zadávací dokumentace, musí mít dodavatel vždy na paměti, k čemu tento institut slouží. Tedy k vysvětlení zadávací dokumentace. K